ژنراتور چیست؟


ژنراتور یا مولد الکتریکی ماشینی است که به روش القای مغناطیسی (کشف شده توسط دانشمند بریتانیایی مایکل فارادی) از حرکتی که انرژی مکانیکی عرضه شده در سیم پیچ های مدار الکتریکی ایجاد می کند، به علت تفاوت ولتاژ در دو انتهای سیم، انرژی الکتریکی تولید می کند. جریان تولید شده توسط این ماشین جریان الکتریکی القایی نامیده می شود. اولین نمونه ژنراتور در اواخر قرن 19 میلادی ساخته شد. در کاربرد های مختلف از اشکال فیزیکی و الکتریکی ژنراتور استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده ژنراتور

موتور

انرژی مکانیکی از طریق موتور به ژنراتور وارد می شود. توان خروجی موتور با اندازه موتور نسبت مستقیم دارد. در بررسی موتور به چند فاکتور زیر نیازمندیم :

  • موتورهای OHV : موتورهای OHV نسبت به سایر انواع موتورها، با دوام تر هستند و طراحی و مکانیسم ساده تری دارند که باعث می شود به راحتی بتوان با آن ها کار کرد. همچنین این موتورها آلودگی کم تری نسبت به سایر انواع موتور دارند.
  • سوخت موتور: موتورهای کوچک با سوخت گازوییل و موتورهای بزرگ با سوخت های گاز پروپان، گاز طبیعی، دیزل و پروپان مایع کار می کنند. موتورهای اصلی نیز که دوگانه سوز هستند می توانند از دیزل یا گاز استفاده کنند.
  • دوام موتور : اگر قصد دارید از موتور به مدت طولانی استفاده کنید بهتر است از موتوری استفاده کنید که درون سیلندرش دارای قالب آهنی CIS باشد. CIS از پارگی و ساییدگی جلوگیری می کند در نتیجه نقش مهمی در دوام موتور دارد. موتورهای OHV این ویژگی را دارند.

آلترناتور

آلترناتور قسمتی از ژنراتور است که وظیفه آن تولید انرژی الکتریکی متناوب از انرژی مکانیکی ورودی می باشد. کار اجزای درون آلترناتور باعث حرکت بین میادین الکتریکی و مغناطیسی شده که در نتیجه ی آن الکتریسیته تولید می شود .

سیستم سوخت

عوامل مختلفی از جمله دمای محیط، ارتفاع از سطح دریا و کیفیت سوخت مصرفی می تواند تعیین کننده مصرف دیزل ژنراتورها باشد. مخازن سوخت دیزل ژنراتورها به طور میانگین توانایی 8 ساعت کار را دارا می باشند. در صورتی که این مخازن نتوانند نیاز مصرف کننده را برطرف کنند می توان با رعایت استانداردها از مخازن دو لایه استفاده کرد.

تنظیم ولتاژ

بخش تنظیم کننده ولتاژ وظیفه تنظیم ولتاژ خارج شده از ژنراتور را بر عهده دارد. تنظیم ولتاژ خروجی در ژنراتورهای بزرگ به صورت اتوماتیک توسط رگولاتور و در ژنراتورهای کوچک به صورت دستی از طریق رئوستای میدان تحریک انجام می شود.

سیستم های خنک کننده و اگزوز

برای جلوگیری از آسیب به ژنراتور می بایست دمای اجزای آن را که در اثر استفاده زیاد گرم شده اند، پایین بیاوریم. برای این منظور می توان از آب تازه یا هیدروژن برای خنک سازی و تهویه استفاده کرد. هیدروژن نسبت به سایر خنک کننده ها در جذب گرما بسیار موثرتر می باشد. گازهای سمی خارج شده از اگزوز ژنراتور باید به نحوی مدیریت شوند تا از آسیب رسانی به محیط زیست جلوگیری شود.

 روغن کاری

قطعات متحرک موتور ژنراتور که مدت زمان طولانی کار می کنند به روغن کاری نیاز دارند. سطح روغن کاری ژنراتور می بایست پس از هر 8 ساعت کار ژنراتور بررسی شود.

شارژ باتری

ژنراتور کار خود را با باطری آغاز می کند. باتری های موجود در ژنراتورها به دو دسته باطری های اسیدی و باتری های خشک تقسیم می شوند. میزان شارژ باتری ژنراتور بر اساس درصد ظرفیت آمپر ساعت اندازه گیری می شود.

کنترل پنل

کنترل پنل واسط کاربری میان کاربر و دستگاه ژنراتور می باشد که کاربر می تواند با استفاده از دکمه های تعبیه شده روی آن اعمالی مثل کنترل اتوماتیک دستگاه هنگام قطع شدن برق، تنظیم فرکانس، خاموش و روشن کردن و… را انجام دهد.

شاسی

تمامی تجهیزات گفته شده بر روی شاسی قرار گرفته اند.

آموزشوبلاگ

Comments are disabled.